Slajd #1 Slajd #2 Slajd #3 Slajd #4 Slajd #5
poniedziałek, 18 marca 2019 r. |
imieniny obchodzą: Edward, Narcyz
Wybierz kolorystykę:
Elektroniczna Skrzynka Podawcza Biuletyn Informacji Publicznej Gmina i miasto Koziegłowy
Kalendarz
Ankieta

Skąd dowiedział się Pan/Pani o II Festiwalu Miłośników Koni i Muzyki Z Kopyta

archiwum ankiet
NSR

Uczniowie z Pińczyc we Lwowie

Strona główna » Aktualności » Uczniowie z Pińczyc we Lwowie

wielkość tekstu:A | A | A

W ramach edukacji obywatelskiej i patriotycznej uczniowie Szkoły Podstawowej w Pińczycach poznawali 3 listopada 2018 roku szczegóły dotyczące walk o odzyskanie niepodległości naszego państwa, a w szczególności walk w Galicji Wschodniej, we Lwowie.

Czynili to w ramach Programu Wieloletniego Niepodległa na lata 2017-2021,  dofinansowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Najważniejszym działaniem w tym projekcie było poznanie wydarzeń historycznych związanych z budową państwowości  polskiej poprzez odwiedzenie Cmentarza Orląt Lwowskich. Uczestnicy wyjazdu zapalili znicze na grobach uczestników bitwy o Lwów i Małopolskę Wschodnią, poległych w latach 1918-1920 lub zmarłych w latach późniejszych. Na Cmentarzu Orląt (spośród pochowanych tam prawie 3000 żołnierzy, część to Orlęta Lwowskie, czyli młodzież szkół średnich i wyższych oraz inteligencja) uczniowie wysłuchali wykładu dotyczącego działań zbrojnych podczas obrony Lwowa. Poznali również genezę dotyczącą Cmentarza Łyczakowskiego. W czasie walk o Lwów poległych grzebano bowiem na prowizorycznych cmentarzykach w pobliżu poszczególnych punktów oporu, między innymi obok Szkoły Kadetów, szkoły im. Henryka Sienkiewicza i w ogrodzie Politechniki. Po wygaśnięciu walk, polskie władze Lwowa postanowiły ekshumować ciała zabitych i przenieść je na specjalnie wydzielony obszar, przylegający od strony Pohulanki do cmentarza Łyczakowskiego. Uczniowie dowiedzieli się także, że w 1936 Ministerstwo Spraw Wewnętrznych uregulowało formalnie kwestię pochówków na cmentarzu, określając funkcjonowanie cmentarza w zamkniętej formie i dopuszczając chowanie na nim wybitnych obrońców Lwowa. Cmentarz jest nazwany przez Polaków miejscem świętym (Campo Santo).

Następnie uczniowie zwiedzali zabytki Lwowa, m.in. zabytkowy Rynek z ratuszem i kamienicami, kościół Dominikanów oraz katedry: ormiańską i łacińską, Wniebowzięcia NMP, cerkiew Wołoską, Arsenał Królewski, kaplicę Boimów, Operę, wzgórze zamkowe i wiele innych ciekawych miejsc.

W drugim dniu uczestnicy wyjazdu edukacyjnego podziwiali zabytki Przemyśla, m.in. wzgórze zamkowe z Zamkiem Kazimierzowskim, rynek i Bazylikę Archikatedralną NMP, gdzie uczestniczyli we Mszy Świętej. Następnie odwiedzili wyjątkową, drewnianą Cerkiew Narodzenia Przenajświętszej Bogurodzicy w Chotyńcu, która jest na liście dziedzictwa kulturowego UNESCO oraz zwiedzili miasto Jarosław. Opiekunami projektu byli: Joanna Sularz, Małgorzata Będkowska, Jadwiga Balińska, Danuta Jastrzębska oraz Krzysztof Machura.

 W przyszłym roku planowany jest wyjazd edukacyjny na Wołyń, gdzie doszło do tzw. rzezi  wołyńskiej, czyli ludobójstwa dokonanego przez nacjonalistów ukraińskich przy aktywnym, częstym wsparciu miejscowej ludności ukraińskiej wobec mniejszości polskiej. Ofiarami mordów, których kulminacja nastąpiła w lecie 1943, byli Polacy, w dużo mniejszej skali: Rosjanie, Ukraińcy, Żydzi, Ormianie, Czesi i przedstawiciele innych narodowości zamieszkujących Wołyń. Nie jest znana dokładna liczba ofiar. Historycy szacują, że zginęło ok. 50-60 tys. Polaków i w odwecie 2-3 tysiące Ukraińców. Była to z pewnością tragedia dwóch narodów – i tę wiedzę mają nadzieję zgłębiać uczniowie Szkoły Podstawowej w Pińczycach.

 Materiał został przygotowany w Szkole Podstawowej w Pińczycach.